عفو بینالملل: حکم حبس ابد برای دکتر مهرنگ بلوچ «توهینی به دادرسی عادلانه» است

چهارشنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۵، سازمان عفو بینالملل با انتشار بیانیهای صدور حکم حبس ابد برای دکتر «مهرنگ بلوچ»، فعال حقوق بشر و رهبر سازمان «بلوچ یکجهتی» (BYC) و «صبغتالله شاهجی»، دیگر عضو این سازمان، توسط دادگاه ضد تروریسم پاکستان را محکوم کرده و آن را «توهینی به حق دادرسی عادلانه» دانست. این سازمان خواستار آزادی فوری این دو فعال بلوچ و لغو تمامی اتهامات مطرحشده علیه آنان شد.
در این بیانیه، «ایزابل لوسی»، مدیر منطقهای آسیای جنوبی عفو بینالملل، اعلام کرده است که صدور این حکم نشاندهنده سوءاستفاده از قوانین ضد تروریسم پاکستان برای خاموش کردن صداهای منتقدان و فعالان مسالمتجو است. وی همچنین با انتقاد از روند رسیدگی به پرونده، تأکید کرده که هیچ شواهد مستقیمی برای اثبات اتهامات علیه دکتر مهرنگ بلوچ و صبغتالله شاهجی ارائه نشده و حکم صادرشده پس از یک محاکمه سریع و غیرعلنی در داخل زندان صورت گرفته است.
عفو بینالملل همچنین اعلام کرده که دکتر مهرنگ بلوچ از ماه مارس ۲۰۲۵ بهصورت غیرقانونی در بازداشت نگهداری شده و وکلای او در جریان پیگیری پرونده با موانع و محدودیتهای متعددی مواجه بودهاند. این سازمان روند رسیدگی به پرونده را مغایر با استانداردهای بینالمللی دادرسی عادلانه دانسته و نسبت به نقض حقوق قانونی متهمان ابراز نگرانی کرده است.
سازمان عفو بینالملل در پایان با متهم کردن دولت پاکستان به هدف قرار دادن دکتر مهرنگ بلوچ و صبغتالله شاهجی صرفاً به دلیل فعالیتهای حقوق بشری و مدنی آنان، خواستار آزادی فوری این دو فعال بلوچ و لغو تمامی اتهامات مرتبط با فعالیتهای مسالمتآمیزشان شده است.
صدور احکام سنگین علیه فعالان مدنی بلوچ در پاکستان در حالی صورت میگیرد که نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به محدود شدن فضای فعالیتهای مدنی، سرکوب صداهای منتقد و استفاده از قوانین امنیتی و ضد تروریسم برای تحت فشار قرار دادن کنشگران بلوچ هشدار دادهاند؛ موضوعی که به باور بسیاری از ناظران، موجب تشدید نگرانیها درباره وضعیت حقوق بشر و آزادیهای اساسی در بلوچستان شده است./به گزارش رسانک
Related